Visie:


Bij de begeleiding van de mens gaat het erom het contact met het paard en het paardrijden doelmatig in te zetten om therapeutische effecten te bereiken op lichamelijk en psychisch vlak. De afgelopen jaren is gebleken dat er tijdens het therapeutisch paardrijden diverse dimensies worden aangeboord bij de mens die als waardevolle aanvulling door de reguliere hulpverlening worden genoemd. Het bijzondere van het paard is dat hij in staat is om zowel het lichaam als de geest van de mens op zijn rug te dragen. Daardoor maakt het paard veel in een mens los. Dit kan variëren van bewondering of ontzag tot een nieuwsgierige angst voor deze tot de verbeelding sprekende dieren. Feit is wel dat er altijd een emotie loskomt. Het omgaan en werken met een paard stimuleert vooral al onze zintuigen. Ook worden vele spieren, die normaal gesproken niet of nauwelijks worden gebruikt, nu onbewust in beweging gebracht. Paarden zijn ook hele gevoelige dieren. Ze staan open voor de mens en willen graag met hem samenwerken mits de mens het op een respectvolle manier vraagt. Doordat het paard je als geen ander kan spiegelen, leert een mens veel over zichzelf. Dit kan hij later weer toepassen in zijn sociale relaties. Het paard voelt feilloos aan hoe jij hem op die dag op dat moment tegemoet treedt. Belangrijk is ook dat er bij een paard eigenlijk niets gezegd hoeft te worden. Bijna alle handelingen vinden plaats via lichaamstaal en het gesprek vindt plaats met de instructeur/begeleider.

 



Functie van het paard:

De redenen waarom we gebruik maken van een paard:


¬Een paard doet een enorm appel op het vermogen tot samenwerken van een mens.

¬Geen mens kan een paard zijn wil opleggen. Als hij echter respectvol benadert wordt zal hij graag voor een mens gaan werken. Dit is voor velen een enorme leerzame les.

¬Een paard reageert altijd intuïtief en eerlijk vanuit zijn gevoel. Nooit vanuit beleefdheid. Zijn reactie klopt altijd !

¬Het paard spiegelt ons gedrag (houding en gevoelens). Bij afwijzing door een paard nodigt het de mens uit tot het contact zoeken vanuit een dieper niveau bij zichzelf.

¬Een paard is zeer gevoelig voor de fijnste vormen van communicatie.

¬Een paard is in staat om de mens te dragen en voort te bewegen. Hierdoor wordt een appel gedaan op het kunnen loslaten, op het balans- en evenwichtsgevoel.

¬Het omgaan met het paard stimuleert de zintuigen van de mens.

¬Een paard heeft een uitgebreid bewegingsaanbod met tact en ritme in verschillende tempo’s. Een mens op het paard moet leren zich bewust te worden van de reacties van zijn lichaam en hoe hij deze in kan zetten tijdens het rijden.

¬Het bewegen op een paard stimuleert de beweeglijkheid van het bekkengebied. Hierbij komen fysieke blokkades los waarbij allerlei emoties naar boven kunnen komen.

¬De relatie tussen paard en begeleider/instructrice heeft een voorbeeldfunctie. Daarnaast kan het groepsgedrag van paarden ingezet worden voor sociale interacties.

Doelstellingen:


¬Het geven van trainingen waarbij met behulp van het paard mensen hun zelfbewustzijn en hun zelfvertrouwen verbeteren.

¬Begeleiding in het ondersteunen van mensen in hun ontwikkelings- of herstelproces.

¬Zelfontplooiing en persoonlijkheidsontwikkeling.

¬Op een veilige en verantwoorde manier beleven van sensomotorische en psychomotorische gewaarwordingen in de omgang met en het rijden van het paard

¬Gebruikmakend van methoden die op de individuele behoeften van de mens zijn afgestemd.



Wat kan met deze doelstellingen onder andere bereikt worden:


Het vergroten van

¬Het concentratievermogen (aandacht richten/luisteren)

¬Het  doorzettingsvermogen

¬Het probleemoplossend vermogen (observeren/analyseren)

¬Het samenwerken van verschillende spiergroepen


Het ontwikkelen van

¬Het reactievermogen (faalangst omzetten in effectief handelen)

¬Het vermogen te leren omgaan met lichamelijke kwaliteiten en beperkingen (motoriek/beweging)

¬Het vermogen grenzen te leren kennen, accepteren en verleggen

¬Het vermogen tot samenwerken (opbouwen van een relatie)

¬Het zorgdragen voor het lichamelijke en psychische welbevinden van jezelf en het paard (invoelingsvermogen) (verrijking van gevoel)


Het verbeteren van

¬De conditie (ademhaling, bloedcirculatie, spierkracht)

¬De zintuiglijke waarnemingen

¬De stemming (positief zelfbeeld)

¬Het leren omgaan met frustraties

¬De non-verbale en verbale communicatie met andere mensen




De lessen zullen onder deskundige begeleiding staan van een ervaren psychiatrische verpleegkundige in verband met emoties die tijdens de trainingen los kunnen komen.


Onze pony’s en paarden krijgen een zodanige huisvesting (hebben veel groepscontact waardoor ze zoveel mogelijk hun natuurlijke gedrag kunnen vertonen) en worden op een dusdanige manier bejegend en getraind dat ze graag als partners mee willen werken.




Een training is opgebouwd uit:


¬Kennismaking met het bedrijf

¬Intakegesprek (formuleren van het probleem)

¬Begeleidingsplan (formuleren van doelstelling(en))

¬Elke 6 maanden een evaluatie (beëindiging sessie/nieuwe doelstelling formuleren)




Een les bestaat uit:


1.Contact maken met het paard (het paard observeren, uit de stal/wei halen, borstelen, masseren, opzadelen, in het hier en nu zien te komen, aarden)

2.Grondwerkoefeningen ( m.b.v. oefeningen/materialen werken aan het bewust worden van jouw- en het paard zijn lichaamstaal en het leiden van het paard

3.Voltigeles (belangrijk voor het lichamelijke contact maken met het paard en warmte voelen van het paard, maar ook een voorwaarde voor een betere balans, ontspanning en evenwicht van een ruiter)

4.Paardrijles (afhankelijk van vorderingen van het grondwerk en de voltigelessen hoe snel iemand kan gaan rijden (psychomotorisch- en sociaal-emotioneel leren)

5.Ontspanning na inspanning (op adem stappen van het paard, op adem komen van de ruiter en tevens evalueren hoe de les is verlopen)

6.Afscheid (afzadelen, het paard verzorgen en op stal/in de wei zetten)



De technieken waar o.a. gebruik van gemaakt wordt zijn; 


¬‘de Klassieke (Engelse) rijkunst’

¬‘Centered riding’ door Sally Swift, (boek)

¬‘Beter paardrijden kun je leren’ door Ulrike Thiel, (boek)

¬‘Longeren met Lammert Haanstra’ (boek)

¬‘Klassieke springkunst’ door Henk Nooren en Gerrit-Claes Bierenbroodspot

¬‘Paarden liegen niet’ door Chris Irwin. (boek)






















 


Trainingscentrum

‘Stevig in het zadel’

Home   Instructie    Begeleiding    Team    Paarden   Foto’s    Contact